torsdag 10 juli 2008

Varmrökt lax med löjromssås

Jag har spenderat de senaste dagarna på besök i släktens stuga, belägen vid Hallands kust. Vädret har växlat mellan skinande sol och utdragna åskstormar, men något som har varit konstant är den goda maten jag har bjudits på där. En av anledningarna jag reste dit, faktiskt!

Här följer min mormors specialrecept, som alltid bjuds på den första sommardagen ute på verandan. Varmrökt lax, dillkokt nypotatis och - en försvinnande god - löjromssås.


Laxen

Köp en urbenad dubbelfilé av varmrökt lax (det är enklare än att behöva rensa bort benen själv, men det andra går naturligtvis också). Ta bort skinnet, och lägg på ett uppläggningsfat. Dekorera med skivor av citron och gurka.

Räkna med 1,5-2 hg/person, då finns det så att det räcker och blir över.

Potatisen

Koka nypotatis med dill. Ta bort dillen i samband med att vattnet hälls av. Lägg upp i skål och dekorera med färsk dill.

Löjromssås

Ingredienser:

1/3 majonäs
2/3 creme fraiche
löjrom (kan bytas ut mot röd stenbitsrom)
hackad gul lök
fransk senap

T.ex. till 4 personer kan man använda 2 dl majonäs och 4 dl creme fraiche.

Ingredienserna blandas, och mängden löjrom, gul lök och fransk senap smakar man sig fram till. Några riktmärken kan vara ungefär en burk rom, en halv gul lök samt 1/2-1 tsk senap, på en sats för 4 personer, men man har möjlighet att påverka smaken på såsen efter eget tycke.


Detta är supergott, lättgjort och med smaker som passar fint ihop. Min favoriträtt sommartid.

/Hanna

Inga kommentarer: