onsdag 8 oktober 2008

Höstgryta med kryddstark korv

En viss inaktivitet har fått råda här på bloggen. Jag har flyttat hemifrån och är fullt upptagen med att lära mig att laga mat. Nu har vi hur som helst fått internet i lägenheten, så vad skulle kunna vara lämpligare än ett matinlägg?




Höstgryta med kryddstark korv

Till denna enkla lunch/middagsrätt använde jag mig av sådant som jag hade i kylen. Måttangivelserna är därför ungefärliga.

Till 3 portioner

2 kryddstarka korvar, ex ur Scans sortiment
2 morötter
1 röd paprika
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
6-7 färska championer
1 dl vatten
ca 1/2 dl matlagningsgrädde/crème fraiche
1/2-1 msk tomatpuré
peppar, salt
paprikakrydda

Gör så här:

Skiva korven och morötterna. Stek i lite smör i stekpanna, på medel-låg värme i 10-15 minuter. Morötterna ska bli mjuka. Hacka champinoioner, skiva lök och paprika. Blanda ner skivad lök och paprika och låt steka med korven och morötterna. Pressa vitlöksklyftan över och blanda i championerna. Flytta över allt till en större gryta.

Häll på 1 dl vatten, låt koka upp. Blanda i matlagningsgrädde och tomatpuré, peppra och salta. Krydda efter smak, låt puttra ett par minuter så att smakerna går ihop.

Servera med kokt ris.


Enkelt och gott!

/Hanna

Inga kommentarer: