torsdag 16 oktober 2008

Hallongrottor

Härom dagen behövde jag ge bort en riktigt bra present, så jag bestämde mig för att baka hallongrottor och låta de ingå. Det är ett enkelt, snabbt recept som alltid blir bra. Och så gott...


Hallongrottor, ca 30 st

Ugn 200 grader

125 g smör el. margarin
3/4 dl socker
2 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
knappt 1 tsk bakpulver

fyllning: ca 1 1/2 dl fast hallonsylt

Sätt på ugnen. Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Blanda mjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver, och tillsätt. Knåda till deg. Rulla ut degen och skär till x antal bitar. Rulla bitarna till kulor och lägg i småbrödsformar. Gör en fördjupning och lägg i en syltklick. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter.

Eftersom jag har gjort det här receptet oräkneliga gånger brukar jag förenkla det. Att rulla ut degen först är onödigt om man med ögonmått kan se hur mycket deg som blir lagom i varje form. Tänk på att de sväller i ugnen.

/Hanna

Inga kommentarer: