måndag 25 augusti 2008

Nöttårta med mandariner

12 bitar

Du behöver:
3 dl blandade nötkärnar (jag tog hälften valnötter, hälften hasselnötter)
3,5 dl sötningsmedel
3 äggvitor
5 dl vispgrädde
2 msk kakao (använde inte jag)
2 mandariner (jag köpte färdiga i en konservburk)
Gör såhär:
Värm ugnen till 150 grader. Mal nötterna och blanda med sötningsmedlet. Vispa äggvitorna till skum och vänd ner i nötblandningen. Rita upp fyra rundlar på bakplåtspapper (ca 18-20 cm i diamater). Bred ut smeten på dem och grädda mitt i ugnen i en kvart.
Lossa bottnarna omedelbart med en kniv. Låt svalna.
Vispa grädden. Lägg samman bottnarna med grädde emellan. Spritsa resten av grädden över tårtan och garnera med mandarinklyftor. Pudra över kakao.

Min kommentar:
Supergod och enkel tårta. Dessutom är den nyttig enligt GI-synpunkt. Något svår att skära i bitar och den räcker inte till 12 bitar. Skulle rekommendera den till ett sällskap på 6 personer. Jag kommer definitivt göra om denna smarriga skapelse.

Recept från tidningen Topphälsa

Inga kommentarer: