fredag 8 augusti 2008

Matresa genom Europa

En viss inaktivitet från min sida har rått på den här bloggen. De senaste veckorna har jag flängt runt i europas och södra sveriges alla hörn. Men, naturligtvis, har jag så gott jag kan försökt dokumentera denna kulinariska resa (som det faktiskt blev).

Första stoppet var Bratislava, Slovakien. Dags att testa inhemsk mat, tänkte jag, och beställde in en rätt som - enligt servitrisen: "was the very best one". Det lät ju lovande! Slovakiska piroger på surkål och rökt kött.

Jadå, det som glänser på pirogerna är stekflott. Slutsatsen är att jag kanske inte skulle äta det hemma, men intressant att prova var det! Relativt ätbart, i synnerhet tillsammans med gräddfilen och dillen.


Vi fikade på ett riktigt gammeldags, välbevarat konditori.

I Ljubljana, Slovenien var promenaderna längs med floden fyllda med uteserveringar och människor. Caféer, barer, enkla restauranger, finare restauranger. Det fanns så mycket att välja på! En av kvällarna åt jag följande kötträtt, med tre tillhörande såser och grillade grönsaker, som fick mig att nästan gråta av hänförelse!

I Schweiz gjorde jag som man bör - åt glass. Och åt mer glass.



Det var en himla fin resa. Åt massor av god mat, som inte syns här. En tallrik schweizisk lufttorkad skinka, pastarätter, överdådiga frukostar med bär, frukter, trettiofem sorters yoghurtar och lika många bröd att välja mellan, grillade toaster, champagne, trerätters franska middagar, och mer.
Härligt, men också härligt att vara hemma. Nya recept kommer snart.

Inga kommentarer: