söndag 6 juli 2008

Bakad potatis och kassler

Ibland händer det att man faktiskt inte orkar lägga så mycket tid på att förbereda en middag - detta är en av mina absoluta lätt-och-snabb-lagat favoriter! Kika bara hur busenkelt en god relativt nyttig middag man kan få till en kväll då man inte orkar göra något mer än att bara njuta!

Till cirka 4 personer:
8 större vinterpotatisar eller vanliga bakpotatisar
1 paket färdigskivat kassler
Provencalisk kryddblandning
Örtsalt
Creme fraiche
Smör

Tid: 10-15 minuter

Skär ett snitt i var potatis, lägg på tallrik och in med dem i mikrovågsugnen. Två potatisar modell större vinterpotatis/mindre bakpotatis brukar ta 10 minuter att tillaga i mikrovågsugn på full effekt. Väljer du att göra det i ugnen får du räkna med cirka 45 minuter på 200 rader.

Kassler finns att köpa färdiga, både vad gäller tillagning och uppskärning. De är mina favoriter då det 1. innebär mindre arbete och 2. är snyggare uppskivat än om jag skall göra det själv!

Till detta kan man göra goda såser, dock är ibland enklast bäst och att kombinera med en helt vanlig creme fraiche som jag strör provencalisk kryddblandning över.
Lägg upp allt lite snyggt på tallrikar, öppna upp potatisarna lite och klicka i vanligt smör och salta med örtsalt.



Ber om ursäkt för sämsta bilden ever, detta var dock det enda jag kunde hitta i min bildbank på denna rätt. Lovar att det ser galet gott ut i verkligheten - och när man sitter med en sådan här tallrik framför sig kan jag garantera att skärpan inte kommer ligga på besticken!

/Sussie

Inga kommentarer: